75% döv, ändå tränar vi och har roligt!

Jag har på senaste tiden fått en mycket gladare och mysigare vovve då jag kommit igång med träningen igen! Hon uppskattar verkligen dom små stunderna när hon får visa att hon kan!! Detta kan låta fel och så, men tolka det rätt. Jag får ibland känslan av att de är jobbigt att träna med henne, de ger inte så mycket som jag vill att de ska (fast de egentligen ger mer än jag begär), de blir fel och de är svårt att hitta på handtecken till sakerna man vill lära henne.
Med en hörande hund är det så pass mycket lättare, bara hitta på ett enda ord! Men med Jamie Lee måste man även ha ett hand tecken. När man försöker få hjälp från olika kursledare, så står dom helt handfallna, jag hittar inga böcker med direkta tips och allt känns bara jobbigt. Jag kan inte tänka mig att hon är den enda hunden i världen som har hörselproblem, så någon borde väll skrivit någon bok om hundar med dålig hörsel, teckenspråk för hundar eller annat. Men jag hittar aldrig någon som är bra eller passar oss. Då känns de värdelöst och jag undrar varför just jag fick en hörselskadad hund, som bara skriker hela tiden... Allt känns hopplöst. Då blir det att jag heldre inte tränar med henne, utan gosar en stund och sedan fastnar framför datorn eller något annat.

Men när jag väl kommer igång och tränar lite med henne har hon minst sagt lika mycket som dom andra hundarna att ge, + lite till! Hon är (emellanåt) helt otrolig!! Det är lätt att säga "de går inte, hon hör ändå inte" men de går faktiskt ändå, om man bara är lite envis och om hunden vill. Jamie Lee är en sån fantastisk liten dam, hon kan och vill göra allt, men hon jobbar inte gratis! Hon är envisare än någon av dom andra och helt underbar :) Hon är ett litet charmtroll :) <3

Jag har som sagt äntligen funnit lite ork att träna med henne igen, tack vare det har hon blivit mycket gladare, piggar, mysigare och framförallt lydigare! Hon går sällan i koppel numera, endast om de kommer barn eller hundar hon väldigt gärna vill hälsa på, då kopplar jag henne för säkerhets skull, så att barnen inte blir rädda eller hon blir påhoppad av någon annan hund och sticker. Annars är hon alltid lös och lämnar sällan min vänstra sida. Hon är mycket mera posetiv till träning, hon kastar sig över sakerna när man tar farm dom, tex papperstallrikar, för då vet hon att jag ska bara ägna mig åt henne.

Idag testade jag att lägga fram två papptallrikar och så skulle hon slå på dom varannan gång, något som hon fattade!! Gissa om jag var glad då :)



Saker hon kan:
* Sitt (både hand tecken och ljudkommando)
* Ligg (kan hon inte rikigt, men med hjälp tecken går de. Ej med ljudkommando)
* Stanna (med både ljudkommando och hand tecken)
* Rulla runt (med hjälptecken och en godis, ej ljudkommando)
* Sitt fint (med hjälptecken och godis, ej ljudkommando)

Ute:
* Gå lös
* Bära vantar på promenaden
* "March"
* Slalom
* Hoppa upp på ryggen
* "Ta trädet"
* Hoppa på allt hon ser (betong-änderna i centrum, stenar, skåp stubbar)

Klicker träning:
* "Slå" på ett föremål (ex. en papptallrik, postitlapp)
* Hämta aportbocken
* Stå i en ring med ena tassen & vänta på klick
* Ställa sig med framtassarna på en plastlåda

Detta är vad jag kommer på just nu, finns massor med flera saker som bara inte ploppar upp just nu. Men de går att träna, tävla och ha roligt med en 75% döv hund oxå, bara man vill!

Hon är även en pärla på agility ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0